Konspekt zajęć dla dzieci 6- letnich o rozumieniu i przedstawieniu sensu znaków i symboli mówiących o wykonywaniu określonego zadania.
Konspekt zajęcia dla dzieci 6- letnich
Temat: Szukamy kopert z zadaniami.
Cel edukacyjny:
- Rozumienie i odczytywanie sensu znaków i symboli mówiących o wykonaniu określonego zadania.
- Tworzenie własnych umownych znaków jako elementów wzajemnych umów i formy porozumiewania się.
- Precyzyjne i estetyczne wykonywanie prac plastycznych.
Przewidywane umiejętności:
- Rozpoznaje i nazywa figury geometryczne oraz podstawowe kolory.
- Wymienia wyrazy rozpoczynające się na podaną sylabę.
- Odczytuje i odtwarza podane rytmy.
- Zgodnie współpracuje w zespole.
Pomoce: Koperty z listami i zadaniami do wykonania przez dzieci, kolorowe figury geometryczne na wstążkach, sylaby w kopertach, plansze z podanym rytmem, obrazki z zabawkami, kartki, ołówki.
PRZEBIEG: Dzieci siedzą na dywanie i wypowiadają się na temat znanych znaków- symboli. Odszukują napis START oraz koperty z zadaniami do wykonania przez dzieci.
Zadanie 1.
- W kąciku, gdzie znajduje się dużo kwiatów, ukryta jest biała koperta. Podejdź tam, odszukaj ją i zobacz, co w niej jest.
- Dzieci podchodzą do kącika przyrodniczego i odszukują koperty. Wysypują na dywan figury geometryczne, nazywają je wymieniają kolory.
- Wybierają po jednej figurze, zawieszają sobie na szyi. Dzielą się ze względu na kolor, kształt figur. Słuchają drugiego zadania odczytanego przez nauczyciela.
Zadanie 2.
- Strzałki wskazują Ci, gdzie masz szukać następnych kopert. Odszukaj je i zobacz, co w nich jest.
- Dzieci idą po strzałkach umieszczonych na ścianie i odszukują cztery koperty zaznaczone figurami geometrycznymi. W kopertach znajduje się sylaba.
- Odczytują sylabę i wymieniają wyrazy rozpoczynające się podaną sylabą.
Wysłuchanie trzeciego zadania przeczytanego przez nauczycielkę.
Zadanie 3.
- W plastikowych, kolorowych klockach odszukasz kopertę z następnym zadaniem. Pomyśl, które to klocki?
- Za drzwiami Twojej sali są plansze z podanym rytmem. Odszukaj je. Podejdź do planszy w twoim kolorze, odczytaj podany rytm ( stukając, klaskając lub śpiewając).
Wysłuchanie czwartego zadania odczytanego przez nauczyciela.
Zadanie 4.
- Policz drzwi, od swojej sali zaczynając, do 5. Które to są drzwi? ( Dzieci przeliczają liczebnikami porządkowymi). Otwórz je.
- W sali na ścianach zawieszone są obrazki przedstawiające znane przez dzieci zabawki. Dzieci wymieniają ich nazwy.
- Przyjrzyj się im uważnie i spróbuj je naśladować. Dzieci ruchem naśladują zabawki zawieszone na obrazkach.
Nauczycielka dziękuje dzieciom za sprawne wykonywanie zadań i prosi o zaśpiewanie piosenki „Przedszkole to mój dom” i powrót do sali.
Nauczycielka prowadzi krótką rozmowę na temat znaków, jakimi dzieci się posługiwały przy odszukiwaniu kopert i wykonaniu zadań. Prosi dzieci o narysowanie swoich umownych znaków- symboli mówiących o tym, czym najbardziej lubią się bawić.
Dzieci odgadują zaprojektowane przez siebie znaki.
Opracowała: Urszula Skrzypczak z Miejskiego Przedszkola Nr 3 w Legnicy